Milí čtenáři,
zdravím Vás z Valašska, z mého rodného kraje. Jmenuji se Ladislav Bělunek a tuto webovou stránku zhotovili mí přátelé, kteří chtějí, aby se o mé celoživotní zálibě dozvěděla co nejširší veřejnost. V úvodu máte možnost si přečíst pár řádků o mně, které napsala má sestra Jana.
Dřevořezba je mou velkou zálibou
Ladislav Bělunek se vyučil brusičem nástrojů a do roku 1994 pracoval v nástrojárně Tesly Rožnov. Poté se začal živit jako OSVČ v témže oboru. Dřevořezba byla jeho záliba, ale soustavně se jí nevěnoval. Velkým koníčkem mu bylo navrhování, vysazování zahrad, pěstování pěnišníků a dalších okrasných dřevin.
K práci se dřevem se vrátil před 10 lety na popud sestry Jany. Doporučila mu, aby se pokusil prostorově zpracovat nějaký plakát od A.Muchy do lipové desky. Nápad ho natolik zaujal, že urychleně dokončil nekonečnou práci na rozměrné dřevořezbě s námětem „Soumrak“ podle J.Mánesa , rozpracovanou v dřívějším období . (velikost 240cm na délku a 160cm na výšku).
Znázornění poetiky a ženské krásy Muchova díla ho oslovovalo už mnoho let předtím. Nikdy jej ale nenapadlo, že by se to dalo plasticky zhmotnit do dřeva. Ta možnost to alespoň zkusit ho pronásledovala natolik, že nakonec vůbec nezapochyboval o tom, že by se mu to nepodařilo. Promýšlel způsob, jak nahradit barevnost plakátu provedením řezby. Jeho představivost perspektivy a domýšlení každého detailu jej natolik vtáhlo do práce, že se jí zcela oddal bez ohledu na čas a okolí. Z přesného nákresu tužkou na pečlivě připravenou lipovou desku s lehkostí a bez omylu jeho ruky namaloval detaily tak, aby se ztotožňovaly s Muchovou předlohou.
Tak postupně sestavuje kolekci unikátních velkoplošných pannó. ( 140 x 80 cm ). Na vyzrálém dřevě používá pouze nástroje, které si pro tuto práci sám vyrobí. Svoje dílo dokončuje jemným lavírováním pomocí tonování hydrovosku, aby zdůraznil ještě více jeho hloubku.
Z Muchovy tvorby si vybral jako námět " Pozvání na banket" - to byla jeho úplně první "Muchovka". Poté následoval "Podzim" a " Zasněná".
Podle cyklu Umění postupně vznikají jeho dřevořezby "Tanec", "Hudba", "Poezie" a "Malířství". Na každé z nich pracuje v průměru kolem 500 - i více hodin.
V r. 2012 v dokumentu ČT "Krajka bílá, krajka dřevěná" věnovaný práci své sestry, dá na její radu a poprvé souhlasí s nahlédnutím do své dílny, kde tyto dřevořezby vznikají. Tehdy jeho práce vyvolala nemalý ohlas a uznání. V r. 2013 vyvrcholila první společnou výstavou obou sourozenců v Zubří.
Dlouho neměl odvahu se odpoutat od Muchových námětů, protože si je v jejich liniích už jistý. Až po této výstavě se odhodlá přijít s vlastním námětem "Vyšívačka zuberské výšivky", jako vyjádřením obdivu zuberských vyšívaček, kterou dokončuje těsně před chystanou výstavou, tentokrát v galerii Zvonice na Soláni.
V roce 2014 je přemluven k účasti na Dnech řemesel do Zlína. Uspořádala je firma VIVA, kde poprvé živě předvádí svůj um. Nejen zde se setkává s otázkou, jedná-li se skutečně jen o ruční zpracování. Dokonalé provedení jeho tvorby a propracovanost každého detailu totiž často svádí k domněnce, že používá třeba některé důmyslné stroje na práci se dřevem.Ladislav Bělunek, který žije a pracuje v Zubří, si zakládá na tom že od začátku až do konce se jedná pouze o práci jeho rukou.
Ladislav Bělunek tvoří dle vlastního námětu dřevořezbu - vyšívačky , zuberské výšivky.